Zębiec Starachowice

Czytasz wypowiedzi znalezione dla hasła: Zębiec Starachowice




Temat: Świętokrzyskie w 9 godzin


| Na stacji w Kunowie bardzo ciekawą konstrukcją jest
| bocznica , która wspinając się po stromym nasypie znika w Puszczy
| Iłżeckiej
| dając niemal lhsowskie klimaty ;-))) .

 A Olek na to:

| Czy ktoś dokładnie wie, gdzie i w jakim zakładzie kończyła sie ta linia?

Kończy się w Zakładach Gorniczo - Hutniczych w Zebcu, w sercu puszczy.
Robia tam rozne elementy metalowe i chyba kotly co. Dawniej byla dosc duza
kopalnia piasku. Tor przechodzi nad droga nr 9 w Zebcu.


Widzę, że mi ogonki wychodzą :)

Jadąc jesienią ubiegłego roku Soliną widziałem stonkę luzem wspinającą się ww
bocznicą i niknącą w czeluści mrocznego boru. Piękny widok: )))
ZT Starachowice mówił mi, że w wyrobisku po tej kopalni jest ładne jezioro.
Poza tym blisko przechodzi wąskotorówka.
Myślę, że warto eksplorować.

Kuba





Temat: Pełny opis historii starachowickiej kolei wąskotorowej?
Przy okazji zbierania materiału do książki o kolejkach starachowickich pozyskałem informacje o wywozie rudy uranu samochodami do Kowar.
Mieszkając od 1955 r obok parowozowni w Starachowicach jeździłem drezyną po bocznicy łączącej linię do Rudek z linią do Iłży. Zbudowany w lesie na trasie do Iłży zakład wzbogacania piasków żelazistych "Zębiec" mógł w przyszłości wzbogacać też uran.
Tak na marginesie - obok zakładu zlokalizowano jednostkę OTK (Obrona Terytorialna Kraju - wojsko "ziemia powietrze")
Zastanawiające jest że mimo połączenia ( nie bezpośrednio) Rudek z Zagnańskiem (Kielcami), mimo rozpoczęcia robót w czasie II wojny nad bezpośrednim dotarciem kolejki do Rudek, nie dokończono planów modernizacji tej linii.
Dużym nakładem środków finansowych zaczęto budować tor do Starachowic, w terenie dość trudnym wykonując solidne mosty i przepusty.
Zdecydowano się też na zmianę rozstawu na 750 mm.
Zagadką pozostanie to czy przyczyną zamknięcia zakładu wzbogacania piasków żelazistych była nieopłacalna technologia czy brak perspektyw na uruchomienie zakładu wzbogacania uranu.





Temat: Witam Kielczan i nie tylko ;-)
Witam, mamy wiekszą ekipę (10 per.) mieszkamy w tej chwili w Wawie ale większość jest ze Starachowic i nie ma problemu z przyjazdem.

Jest kilka ciekawych terenów w naszej okolicy ("Kopalnia" kilka budynków i lasek, "Zębiec"- złomowisko PKP i las oraz rejon byłej jednostki ZOMO). Chetnie się wybierzemy na jakąś gierkę. Jak byś wiedział gdzie w okolicy jest tani sprzet do wypozyczenia to napisz (tylko nie gośc o ksywie Viking z Kielc, bo ma ceny kosmiczne)

Planujemy coś pod koniec czerwca jak bedziesz chciał i mógł to jesteśmy w kontakcie

Podrawiam
info w bazie



Temat: Maraton SKW, czyli zorganizowanie tygodnia prac na kolejce
Spokojnie... Marcin, ja czuję się dokładnie tak samo, bo albo jesteś sam albo my obaj z naszym Maszynistą

Jednak myslę że Przemek ma dużo racji. A samo sedno sprawy zamyka sie w słowie "ORGANIZACJA".

Zjedźmy się w 10-15 osób raz a porządnie do Starachowic, popracujmy porządnie przez tydzień, doprowadźmy szope i szlak do stanu uzywalności potem możemy myśleć o taborze.

Co do czajnika to nie jest takie proste. Nikt nie dopusci nam do ruchu parowozu bez rewizji kotła podpisanej przez wyspecjalizowane zakłady np. ZNTK.

Ale jest alternatywa. W Zębcu jest zakład zajmujący się produkcją pieców i kotłów... Może ktos sprawdzić czy podjęliby się naprawy kotła parowozu?? Gdyby oni dopuścili kociol do pracy w nadciśnieniu kilkunastu atmosfer to jesteśmy w domu... resztę możemy zdziałać niemal sami...



Temat: Złomowiska


| dłuższego czasu... Gdzie jest Zębiec? Szukałem w kilku atlasach i nic.

Dokladnie o to samo wlasnie chcilaem zapytac !!! Juz dawno temu szukalem.


Na pn-wsch od Starachowic, niedaleko wsi Lubienia i skrzyżowania z
wąskotorówką Star-Iłża.
pozdr
a





Temat: Promocja SKW
Nareszcie podoba mi się dyskusja. Idąc dalej, baner może umieścić na nieczynnym wiadukcie z Zębca /negocjacje z właścicielem/. B dobrze widoczny jest baner zębieckich kotłów.
Odpada konieczność betonowania podpór.
Ważną sprawą jest właśnie lokalizacja - trasa ma to do siebie że jedzie się nią z dużą szybkością. By reklama była w miarę czytelna, koniecznie powinno się wybrać miejsca gdzie pojazdy muszą zwolnić.
A wracając do Starachowic, projekt położenia chodnika /namiastki peronu/
obok muru cmentarnego czeka na realizację na wiosnę. I to właśnie w tym otoczeniu powinny stanąć tablice informacyjno-reklamowe.



Temat: Kolejka Starachowicka w... WOJEWÓDZKIM PROGRAMIE ROZWOJU

Zapisy dotyczące kolejki wąskotorowej Starachowice-Iłża nie znalazły się w tym dokumencie przypadkowo. O ich umieszczenie w programie Woj. mazowieckiego wnioskował Powiat starachowicki. Nie ma obaw, trasa nie kończy się wiec w Zębcu. Takie zapisy pomogą w poszukiwaniu środków na rewitalizację kolejki. Powiat starachowicki przygotowuje "Program ochrony i zagospodarowania zabytków techniki" do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego obejmujący kolejkę. Jeżeli działanie te się powiodą zabytki techniki i turystyka uzyskają pomoc finansową w wysokośco ok. 5 mln zł, w tym kolejka ok 700tys. zł. Program powinien być zrealizowany do końca 2006r.. W tym projekcie nie ujmujemy odcinaka od stacji do Wielkiego Pieca, gdyż zagmatwane sprawy własnościowe PKP mogłyby go "wykoleić". Pozdrawiam ...


No to miło bardzo Trzymam kciuki i oby pieniądze były. To jest szansa na odbudowanie całej linii SKW. Zobaczymy co z tego będzie, oby jak najlepiej



Temat: Kolejka Starachowicka w... WOJEWÓDZKIM PROGRAMIE ROZWOJU

SUPER !!! (jak dadzą kaskę)
Dadzą, jak się o nią rozsądnie wystąpi. Trzeba tylko pamiętać, że jest to plan województwa mazowieckiego, a województwo mazowieckie kończy się gdzieś przed Zębcem. Tak więc mozliwe jest np wybudowanie w Iłży blaszaka na tabor, czy remont torów do granicy województwa, a może nawet dalej, to zależy, jak ten zapis jest rozumiany. Wiadomo, że województwo mazowieckie nie może dać pieniędzy na coś, co się znajduje poza województwem.

Bo tematów kasochłonnych jest dużo np.
Materiały do remontu motoriczki
Materiał torowy na kradzieże (choc ostatnim czasem bardziej nam chyba doskwiera brak ludzi do roboty niż szyn)

Tak, najbardziej przydałoby się dostać ludzi. a jeśli już remont wagonu motorowego, to kompleksowy, a nie same materiały. W chwili obecnej priorytetem jest tor i drugi pojazd trakcyjny. Pojazd jest, tylko trzeba go sprowadzić i uruchomić. A trzeba go mieć gdzie trzymać.
Co od trzymania to jest pewien pomysł, żeby ogrodzić teren lokomotywowni w Starachowicach, tylko na to trzeba kasy... długośc torów do rozjazdu łączącego wiazkę jest wystarczająca do trzymania tam co najmniej sześciu wagonów czteroosiowych, i małych węglarek.



Temat: Kolejka Starachowicka w... WOJEWÓDZKIM PROGRAMIE ROZWOJU
Zapisy dotyczące kolejki wąskotorowej Starachowice-Iłża nie znalazły się w tym dokumencie przypadkowo. O ich umieszczenie w programie Woj. mazowieckiego wnioskował Powiat starachowicki. Nie ma obaw, trasa nie kończy się wiec w Zębcu. Takie zapisy pomogą w poszukiwaniu środków na rewitalizację kolejki. Powiat starachowicki przygotowuje "Program ochrony i zagospodarowania zabytków techniki" do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego obejmujący kolejkę. Jeżeli działanie te się powiodą zabytki techniki i turystyka uzyskają pomoc finansową w wysokośco ok. 5 mln zł, w tym kolejka ok 700tys. zł. Program powinien być zrealizowany do końca 2006r.. W tym projekcie nie ujmujemy odcinaka od stacji do Wielkiego Pieca, gdyż zagmatwane sprawy własnościowe PKP mogłyby go "wykoleić". Pozdrawiam ...




Temat: Kolejka Wąskotorowa
zgadzam sie w pelni z Maliwem, 20 lat temu to miasto w jakis sposob sie rozwijalo, zebiec pompowal kase w ilze, jak mogl, przeciez to zebiec wybudowal zawodowke, pomagal przy wielu innych inwestycjach, a teraz? z zębca nie ma co liczyc na kase....szefostwo zębca jest z z okolic brodów iłżeckich i cała kasa idzie właśnie tam, to nie Polonia Iłża dostała kase tylko zespół z brodów, to od pewnego czasu zatrudniani sa ludzie od "Młynka/k. Brodów) w strone Starachowic..., dodatkowo są niektórzy ludzie w Zębcu dla których wyłożenie kasy na np. jakis koncert i objecie tym samym glownego patronatu nad impreza (co wiaze sie z promocja firmy w mediach) jest bez sensu...lepiej wydac pieniadze w male lokalne gazetki... szkoda...bardzo szkoda, ze Zębiec tak mało pomaga już Iłży...
co do Izamotu, to była kiedyś też potężna firma, zatrudniająca ponad 1tys osób...a co teraz? pracuje tam ok. 70 osób, a puste hale stoja...czy nikt nie mógl oglosic przetargu na wydzierzawienie, badz tez sprzedaz tych hal dla jakiejs duzej firmy, ktora moglaby zainwestowac srodki i dac szanse zatrudnienia dla ludzi? bezrobocie w Iłży jest przeciez ogromne!!!
dlaczego urzad nie organizuje takich akcji jak Kozienice, ktore daja mozliwosc "osiedlania" sie firmom,przygotowujac teren pod inwestycje, rezygnuje z podatkow za grunt, przeciez to nowe miejsca pracy dla mieszkancow Ilzy!!!
a tak juz na koniec...wracajac do tematu kolejki, ja bardzo mile wspominam kolejke, pamietam jak moj dziadek zabieral mnie na przejazdzki kolejka waskotorowa, to bylo niesamowite przezycie, mam ogromna nadzieje, ze juz wkrotce uda sie uruchomic kolejke kursujaca od starachowic az do Iłży...a tak a propos, to dlaczego nie moze ruszyc dalej? tylko z powodu rozkradzionych 4km torow, czy jeszcze jest jakis powod?
ufff...am sie rozpisal :)
pozdrowienia



Temat: Lipie zdobyte !!!
... i to w jakim stylu !!  Po 7 (8?) latach od przejazdu ostatniego pociągu,
po dwóch latach od ostatniego przejazdu drezyny, znów pojawił się w Lipiu
pojazd szynowy J
Tym razem mieliśmy wszystko co może sobie zażyczyć miłośnik wąskich: przejazd
szynami i po bezdrożach, tory jak nowe oraz prawdziwą dżunglę, spektakularną
katastrofę drezynową, zatrzymanie ruchu kołowego na czas przejazdu naszej
ekipy, odcinek przejechany z prędkością maksymalną, no i sam wjazd na „stację”
Lipie.
Z konkretów - szlak na Lipie przetarty. Pozostałe krzaki w zasadzie
wykarczowane.  Podkłady, które złodzieje przygotowali do kradzieży - zwiezione
do szopy. Ubytków w torowisku brak, po załataniu 3 podmyć na skarpie i
przymocowaniu brakujących przytwierdzeń (oj, sporo tego), można wprowadzać  
cięższy tabor.
Dalej w lesie w kierunku Iłży gorzej. Do stwierdzonych ubytków doszło kolejne
makabryczne odkrycie: brakuje kilkuset metrów toru w okolicach Zębca - przy
samej drodze, po której przebiega intensywny ruch. Ręce opadają, na taką
bezczelność... Co ciekawe, tory leżały spokojnie te kilka ostatnich lat,
dopiero ostatnio, gdy nagłośniliśmy sprawę wznowienia ruchu, zaczęła się  
plaga kradzieży. Wyrywają co się da. A policja olewa sprawę, do tego stopnia,
że nie chciała przyjąć zgłoszenia o popełnieniu przestępstwa, tłumacząc, iż
mogą przyjąć takowe tylko od starostwa. Nonsens, ale nie damy im spokoju,
będziemy zgłaszać kradzież każdego metra torowiska, aż tak im spadnie
statystyka (statystyka - oj, rzecz święta w tych służbach), że ruszą d. i
objadą choćby okoliczne punkty skupu złomu.
Wystarczy narzekania. Kolejne spotkanie 17 stycznia, tradycyjnie zapraszamy
wszystkich chętnych. W planach: kosmetyka szlaku, inwentaryzacja odcinka
leśnego, znakowanie szyn, odgruzowanie trójkąta w Starachowicach, i co nam
jeszcze do głowy przyjdzie, jak czasu starczy ;)
Serdecznie dziękuję wszystkim uczestnikom, szczególnie Człekowi z Połańca
(komu by się chciało tłuc się 100 km autobusem w te i we w te, aby popracować
parę godzin??).
Zdjęcia i filmy z imprezy wkrótce w sieci - damy znać.
Uwaga ogłoszenie - szukamy chętnego, najlepiej z okolic Starachowic, który
przerobiłby rower szynowy (czeka gotowy) na potrzeby kolejki,  z normalnego
rozstawu na wąski.
To chyba tyle.
W imieniu Ekipy Starachowice relację zdał i zmartwieniami sie podzielił - MP




Temat: Starachowice 31 stycznia i aktualizacja www
Dzięki za info. Na pewno się pojawię.
Byłem dzisiaj na małej inspekcji  w okolicach Lipia i Marcul. Moje
spostrzeżenia:

Niepokoi mnie dużo ilość śniegu na torach. Na szlaku do Lipia występuję pod
wartwą świeżego śniegu trudna do usunięcia lodowa skorupa. Ciężko widzę
jazdę wózkiem w takich warunkach.
Mam nadzieję, że od Lipia będzie mniej lodu na torach z uwagi na to, że
szlak został  w trakcie odwilży oczyszczony z mokrego śniegu. Co najwyżej
bedzie trzeba odgarnąć świeży snieg.

O okolicach Marcul zaciekawiło mnie to, że praktycznie kilkaset metrów od
najbardziej rozkradzionego odcinka mieści się skup złomu. Dokładniej
znajduje się on na terenie zakładów w Zębcu obok nadleśnictwa Marcule.
Zasatanawiające, co? Wystarczy szynę pociąć, przenieść kilkaset metrów do
skupu i już jest na wino.

Na drodze leśnej Marcule - Lipie (wzdłuż torów) jest zamknięty szlaban przy
wjeździe z drogi na Iłżę. Pomimo tego jest ona uczęszczana przez
miejscowych. Omijają oni szlaban bokiem. Skandalem jest to, że ma to miejsce
kilkaset metów od Nadleśnictwa Marcule. Może im to zglosić? Jezeli ten
odcinek bedzie nieprzejezdny dla pospólstwa utrudni to w pewnym stopniu
wywóz kradzionych szyn.

Szczegóły + foto na  maila.

Pozdrawiam
Marcin R.


Witam,

pod adresem http://www.fpkw.pl/www.php?idSekcji=9  krótkie podsumowanie
naszych skromnych dotychczasowych dokonań oraz zaproszenie na kolejne
spotkanie w Starachowicach,
pozdraw,
Marcin

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl






Temat: Promocja SKW
Czyli nie mieliście czegoś jak tablica gdzieś w okolicach wiaduktu?
Mógłbym napisać - nawiązując do tego wątku - pora to zrobić Ale przecież nie o pouczanie chodzi. Robicie tytaniczną robotę w lokomotywowni. I jak napisałeś poza nią również.

Nawiążę do punktów ale do SKW.
1. Strona jest, nawet dwie. Kiedyś, za czasów świetności była w portalu starachowickim. Jest na stronie o Lipiu.
2. Lokalne media. Z tym było dostatecznie, bo po 2 artykuły w gazetach lokalnych (GW, Echo Dnia, GStarachowicka, TStarachowicki) to o połowę za mało. Tygodnik w sezonie co tydzień informował o kolejce i miał aktualny rozkład.
3. Sprawa ogłoszenia na dworcu była zgłaszana przez kasjerkę - tu nie dopilnowaliśmy sprawy (pozwolenie ze Skarżyska).
Plakaty na mieście były (do czasu, kiedy rozkręciła się kampania) - firma rozlepiająca powiesiła za darmo w zamian za zostawione w letniakach ulotek reklamowych. Ale była to akcja nieco spóźniona.
O muzeum więcej nie piszę - jest ścisła współpraca i wystawa w muzeum.
Jest współpraca z portalem Regionalnej Organizacji Turystycznej www.swietokrzyskie.pl
Byliśmy na kilku targach, ulotki rozeszły się chyba w kilkuset egzemplarzach. Byliśmy obecni na Żelaznych Korzeniach.
4. Starachowice, chyba rozspamione są na maxa w internecie
Świat Kolei był, jest książeczka (Andrzeju, szykuj egzemplarz dla skasenu w Skierniewicach

No ale jak widać to i tak mało.

Na koniec Wiadukt w Zębcu i brak miejsca do wykorzystania




Temat: ODNAWIANIE IŁŻECKIEJ KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ
Tych którzy chcieliby pomóc w odbudowie, ale nie mogą uczestniczyć osobiście w pracach prosimy o finansowe wsparcie Fundacji. Uzyskaliśmy status Organizacji Pożytku Publicznego, w związku z czym kwoty wpłaconej na naszą rzecz będzie można odliczyć od podatku (do 1% wartości należnego podatku). Podstawa prawna: "Zgodnie z artykułem 27d Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik - osoba fizyczna może w zeznaniu rocznym pomniejszyć kwotę należnego podatku o kwotę przekazaną na rzecz organizacji pożytku publicznego do wysokości odpowiadającej 1% należnego podatku."

Jak to zrobić?
Po obliczeniu swojego podatku dochodowego za dowolny rok należy do 30 kwietnia roku następnego (do momentu rozliczenia z fiskusem) 1% tej kwoty wpłacić na konto naszej Fundacji tytułem: darowizna i wpisac kwotę tej darowizny w swoim zeznaniu podatkowym PIT. Kwota ta zostaje później zwrócona przez Urząd Skarbowy.

FUNDACJA POLSKICH KOLEI WĄSKOTOROWYCH
nr konta: BPH PBK S.A. 59 1060 0076 0000 4042 2012 1215
http://www.fpkw.pl/
Pytania, szczegółowe informacje - proszę pisać na skw@vp.pl

A w najbliższym sezonie jest sporo pracy. Jakie są plany?
Przede wszystkim konserwacja istniejącego odcinka. Kradzieże ciągle występują - choćby na samym starachowickim trójkącie - czyli stacji - skradziono przytwierdzenia. Patrolujemy szlak, tak by mieć "rękę na pulsie" i nie dopuścić do kradzieży.
Być może, dzięki zapasowi zwiezionych i przygotowanych do kradzieży szyn przedłużymy szlak do dawnej składnicy Łaziska (ok 9 km na szlaku) przede wszystkim z myślą dla turystów, którzy mieliby z tamtego miejsca ok 10 minut na spacer do zbirnika wodnego na Kotyzce. W Starachowicach - w planach też jest zorganizowanie przystanku z peronem przy ulicy Iłżeckiej.
A teraz dla Was Iłżanie najważniejsza sprawa. Dużo się wydarzy w Iłży. Tam mamy prężnie działających dwóch miejscowych wolontariuszy. Stacja jest już oczyszczona, będzie przygotowane miejsce na imprezy masowe - np. współpracujące z Turniejem Rycerskim. W planach kolejowych jest przygotowanie zaplecza na tabor, który przędzej czy póżniej pojawi się w Iłży. Również szlak. Jeszcze w tym roku, a najpóżniej w styczniu oczyścimy szlak do Jasieńca . Natomiast po uzupełnieniu ok.300 metrów kradzieży toru moglibyśmy dojechać do dawnej skadnicy - tam gdzie jest parking tir, a nawet dalej do nadleśnictwa Marcule. Tam jescze na początku lat 90 organizowane były ogniska. Chcielibyśmy przywrócić tą tradycję. O szczegółach i bieżących pracach zpewnością będzie Was informował Przemek.

Uprzedzając pytania, kiedy połączymy odcinek starachowicki i iłżecki? Uzupełnienie kradzieży 4 kilometrów (od słynnego 8km do 12km - w okolicach Zębca) wymaga bardzo dużego kapitału, który przerasta wolontariuszy FPKW. Jedyną nadzieją na najszybsze połączenie jest dotacja zewnętrzna na ratowanie zabytków lub poprawę infrastruktury turystycznej. Bez wsparcia finansowego proces łączenia może potrwać kilka lat!

Jak widzicie, plany są obiecujące. A każde wsparcie finansowe (nie tylko w ramach 1% do odpisu) bardzo nam pomoże. Dziękujemy!
Powered by WordPress